الخميس، 29 أبريل 2010

لا إله إلا أنت ربي سبحانك اني كنت من الظالمين

أولاً:
- أنا كان نفسي أقولك الكلام ده وجه لوجه بس انا متأكد أني مش هقدر وأنت هتضغطي عليا ..وانا بحبك وبسمع كلامك.
- قبل متقرأي أي حاجة من الكلام ألي مكتوب تحت لازم تعرفي أني قررت أنفذ الكلام ده من يوم الأحد الي فات بعد معرفت و أتأكتد أني انأ أكبر عقبة بينك وبين تركيزك في إن حياتك تتصلح .
وزاد اصراري بعد الي حصل يوم الثلاثاء واحنا راجعين من مصر.
لاني اتأكتد اني مبقدرش أقاوم وأنت جانبي.

بصي بقى أنت عارفة أنا بحبك اد ايه لعلمك أنا بحبك أكتر بكتير من ما أنت بتحبيني ومستعد فعلا أعمل أي حاجة في مصلحتك حتى لو كان غصب عنك.
وأنا من خلال التجربة أكتشفت أني أنا أكبر حاجز بينك وبين جوزك... أنا ألي موقف الفرصة والفترة الي اتفقنا انه يستحقها .. وهو ميستحقش كدا ولا يستاهل يتظلم كدا .
انا عارف أنك كدا كدا مش راضية عن الوضع وعايزة تغيريه .. بس المشكلة انك مش عارفة تتعاملي لأني أنا شاغل بالك على طول وبتفكري فيا دايما.
وأنا السبب في انك مبتسحمليش تتعملي معاه لفترة وطبعا مستحيل تسمحي في الفترة دي انه يقرب منك.
وده إذا كان في الوقت الحالي وسيلة ضغط علشان تحاولي تغيريه.. مش لازم أبدا تنسي أن ده حقه وانك لما تحرمية من حقه ده غلط كبير ..... ده ممكن ينحرف "أمال هو متجوز ليه".
وانت لازم تركيزي في الموضوع ده بالذات وتستغلي الموقف وانت اكيد طبعا مش هتعرفي تركيزي طول مأنا قدامك لأني عارف كويس أد ايه انت بتحبيني......
وعلشان انت مركزه معايا انت مش عارفه تغيرية ولا تعالجيه ولا تصلحية ..انت مركزه معايا علشان انا عاملك استقرار نفسي كبير "بانادول"....في اوقات مينفعش فيها البنادول ..لازم دكتوروعلاج وجراحة.

أما بالنسبالي أنا بعد كل المحاولات الفاشلة الي فاتت للتوبة ..أكتشفت أني ضعيف جدا ,,أول ما بشوفك مبقدرش أقاوم ..."ببقى بدون مناعة".
ولما بسيبك ببقى هتجنن مش عارف أروح فين وأعمل أيه ...فعلا مبقدرش استغني عنك.

يبقى الحل الوحيد علشان ربنا يتوب علينا وتقدري تدي جوزك الفرصة الي يسحقها .. لازم انا مظهرش في الوقت ده .
مش معني كدا أني هسيبك ولا هنساكي..أنت جوه قلبي .. بس بالترتيب المنطقي للأولويات ...يبقى جوزك وولادك وبيتك قبل أي حاجة.
أنا عارف أنك عايزه كل حاجة تبقى كويسه ... بس مينفعش تحلي كل المشاكل مع بعض لازم المشاكل تتجزأ علشان تقدري تحليها. واهم حاجه هو و البيت والأولاد.
وعارف أن الفترة الي جاية عندك خطط كبيرة للشركة وعايزه تصلحيها وعايزه تعتمدي عليا في الموضوع ده ... مش معنى كدا أني بتخلى عنك ...أبدا والله أنا عارف اني هتعذب أكتر منك بكتير ولعلمك أنا هقعد في البيت ..معرفش هعمل ايه...لكن يمكن ربنا يكرمنا احنا الي اتنين .. لما نقاوم علشان خاطره .

""""""لازم نبعد النار عن البنزين""""""
والفرصة الي اتفقنا انك هتديها للطرف التاني لازم ميكونش فيها عوامل موثره...وانا أكبر عامل مؤثر ممكن تلاقية في حياتك .
يبقى لازم تركيزيك يبقى معاه هو بس متشوفيش حد ولا تكلمي حد الا هو ..دايما تفكري في الجوانب الاجابية في شخصيته(طيب &مؤدب&حنين& بيحبك قوي& مش لعبي& صادق&مثقف&ملوش غيرك&.....) حاجات كتيره جدا لازم تفكري فيها .. علشان تقدري تتعاملي معاه وتقدري تنفيذي خطة التغيير.
وياريت تبذلي مجهود انا عارف أن الموضوع صعب ....بس أنت من النوع الي لما يقرر يحط حاجة في دماغة بيعملها, حطي الموضوع ده في دماغك.
واذا كان الموضوع صعب عليكي درجة ,,,فهو معناه بانسبالي أن الأوكسجين خلص وأني مش هعرف أخد نفسي .
انا دايما موجود في أي لحظة تحتاجيني .. مش محتاجة أنك تكلمني أنا هعرف لوحدي"تلبسي".
في الأول هيبقى الموضوع صعب علينالكن واحده واحده هنتعود..وأكيد ربما هيكرمنا.
**الست الزكيه تعرف تأخد من جوزها ألي هي عوزاه في الوقت ألي هي عوزاه****** هههههههههههه
طبعا فهماني"رايا وسكينه".

دايما افتكري أن التوبة الحقيقية هي ان الواحد يترك الذنب نهائي.... علشان كدا ..أنا ماشي
""""""لازم نبعد النار عن البنزين""""""

مش عايزك تزعلى ......أنا دايما هطمئن عليكي......أنا مش عارف هعيش أزاي وانت مش في حياتي .

لازم تركيزك يبقى ازاي تنجحي مع جوزك....لازم....لازم.....لازم
مش مجرد تجربة وخلاص ولا فرصة كدا وكدا ..........تركييييييييييييز..Business Plan>
أهم حاجة في حياتك "جوزك وولادك وبيتك" ترتيب اولويات.
معليش بكرر الكلام كتير تاكيداً للمعنى.
كل لما أجي على بالك ادعيلي بالهداية .. أنا عصيت ربنا كتير ,أنا الي غويتك وفضلت ازن عليك لحد محبتيني .. مش عارف اذا كان ديه الحقيقة ولا لأ,,, بس لازم تعرفي أني "كنت ومازلت وهفضل " احبك.

على اد مأنتي بتحبيني حققي رغبتي وأنجحي مع جوزك و ..لازم يكون ده هدفك ...حتى لو متحققش ..ده هدفك .*.فاهم يا رافت*.

قبل متطلبي ولا تحاول تغيري ولا تعملي أي خطه هجوميه .؟.لازم تأمني الدفاع كويس ...خطة نابليون يا عم الفرنساوي.... لازم ميكونش عندك قصور في اي إلتزامات عندك علشان تتكلمي بقلب جامد.

ولو في حاجة تانية أو وصلتي لقرار تاني... بخصوص موضوع الفرصه..... بلغيني

بالنسبة للشغل أنا هنسق مع مكاوي الشغل الي معايا ..هو بس الصاحي . هظبطه ان شاء الله .. هأخد الاب توب وهخلصه.
بالنسبة للمتحده هبعتلك ايميل في كل حاجة بالتفصيل وانتم أكدو مع الراجل.
أنا فكرت في حاجة جامده ..تبرري فيها مشياني المفاجئ.
أنا طلب زياده في المرتب و أنت قلتيلي أن الوضع في الشركة ميسمحش بكدا وأنا صممت ولما أنت رفضت انا مشيت..كدا هيطلع شكلي أنا وحش قدام الناس وانت الطيبه الي انا مقدرتش هي ساعدتني اد ايه.

هطمئن عليك من وقت للتاني.

بس انا خلصت كلامي ...................
ياريت دايما نتواصل عن طريق البولج.
تصدقي وانا بعمل البلوج عارف ان هو ده الوقت المفيد ليه ..لما نفترق..
حتي بصى ال brief الي كتبته فيه ...........
ياريت تحاولي تركيزي في الكلام الي انا كتبته وفي الوضع ككل ومتتسرعيش وتتصلي بيا ...فكري كويس هتلاقي هو ده الوضع الصح .
الموضوع ده اصعب عليا منك ألف مره..بس ده ربنا سبحانه وتعالى .

لو ليا خاطر عندك فعلا ...ظبطي لبسك كأني معاكي بالظبط ...ألبسي زي مانا احب اشوفك (جميلة ومحترمة) .
بوسيلي الأولاد ..أنت عارفة انا بحبهم اد أيه...وأن هما سبب في التضحية دي.
حبيبك دائما
منو

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية